Potisk reklamních předmětů

Lexikon 15ti metod označování reklamních předmětů logem, značkou či motivem.

TISKOVÉ TECHNOLOGIE

Posviťte si s námi na branding

Potisk reklamních předmětů a další možné techniky jejich označování.  Následující ucelený přehled uvádí princip těchto metod, ukázky, videa, doporučené použití atd.

Techniky na textil

POTISK TEXTILU

Sítotisk přímý

Technika sítotisku

Princip sítotisku spočívá v protlačování barvy pomocí gumové stěrky přes prostupná místa sítové šablony přímo na potiskovaný materiál.  Tiskne se tedy postupně každá barva zvlášť na ručních stolech, poloautomatických nebo automatických strojích.

Výhody sítotisku

Výhodou sítotisku je jednoduché přímé nanesení barvy.  Je to nejkvalitnější a nejtrvanlivější metoda potisku. Potisk na textilu drží beze změny kvality po stovkách cyklů praní.  

Nevýhodou sítotisku je vysoká cena při menším množství z důvodu náročné předtiskové přípravy.

Použití sítotisku

Lze potiskovat všechny běžné druhy materiálů včetně kovu, kůže, papíru, dřeva, skla, keramiky, plastů a zejména textilu.  Například  potisk plátěných tašek, triček, reklamního oblečení, reklamních kšiltovek a dalších výrobků z bavlny a umělé textilie. 

Sítotisk na reklamní textil

Transferový potisk na reklamní předměty

POTISK TEXTILU

Transferový potisk

Technika transferu

Transferový potisk je aplikován přenesením motivu tepelným lisem z nažehlovací fólie. Motiv se před tím na fólii nanese zrcadlově otočený pomocí přímého sítotisku.

Výhody transferového potisku

Transfer umožňuje tisknout velmi tenké kontury, detaily loga a vícebarevné motivy a je možné použít všude tam, kde nelze tisknout přímý sítotisk, blísko švů a okrajů materiálu.  Je vhodný pro potisk hotových výrobků. Nevýhodou je náročnější předtisková příprava. 

Použití transferu

Výrobky z umělé textilie jako je nylon, polyester a další textilní materiály. Využívá se pro tašky, peněženky, deštníky, apod.


POTISK TEXTILU

Sublimační tisk

Technika tisku sublimací

Sublimační digitální stroj vytiskne všechny barvy motivu najednou ve fotografické kvalitě formátu CMYK na sublimační papír.  Ten se pak zalisuje do podkladového materiálu.  Inkoustové barvy motivu na lisu díky tlaku a vysoké teplotě změní skupenství z pevného přímo na plyn.  Plynné skupenství barvy pak pronikne přímo do pórů jednotlivých vláken potiskovaného materiálu.   Povrch tisku potom není patrný při dotyku a materiál zůstává vzdušný.

Výhody sublimačního potisku

Sublimace nabízí jedinečnou sytost a stálost barev I při opakovaném praní. Z hlediska designu nejlépe vyniknou plnobarevné motivy.  Technicky lze tisknout už od jednoho kusu a vždy na bílý povrch.  

Nevýhody sublimace

Sublimační tisk je určen výhradně pro umělé textilní materiály, ideálně to bývá polyester.  Není možné použít na bavlněné výrobky.

Sublimace nezaručuje 100% identickou barevnost z originálních tiskových dat, nicméně pouhým okem obvykle nejsou odchylky patrné.

V sublimaci se nepoužívá inkoust bílé barvy, takže bílá je vždy dána bělostí podkladu. Takže nedoporučujeme tisk drobného písma v negativním provedení, výsledek nemusí být zcela ostrý.

Použití sublimace

Sportovní dresy, funkční oblečení, ručníky z mikrovlákna, roušky, multifunkční šátky, ponožky, vlajky, bundy, ID šňůrky, apod...

Reklamní potisk - sublimace

Výšivka na reklamní textil
Výšivka na reklamní textil

VÝŠIVKA A NÁŠIVKA

Vyšívání

Technika výšivky

Strojní vyšívání je textilní technika, pomocí které se zdobí podkladový textilní materiál  protahováním nebo našíváním nití. Základním prvkem vyšívací techniky je steh, jako způsob vedení nitě. Moderní vyšívací stroje pracují na stejném principu jako šicí stroj, ale šijí automaticky podle předem připraveného vyšívacího programu. Motiv se potom vyšívá zároveň na několika vyšívacích hlavách. Nejefektivnější jsou potom stroje až se 24 vyšívacími hlavami, kdy každá z nich má až 15 vyšívacích jehel, tedy může do daného motivu zapracovat 15 barev.

Náročnost tvorby výšivky, nebo její cena se neodvozuje podle počtu barev ale počítá se na počet stehů.

Výhody výšivky

Primárně výšivka vyniká vysokou životností, odolností, stálobarevností a je vnímána jako exkluzivní technika.  Navíc lze výšivku kombikovat s potiskem a dalšími technologiemi a efekty, jako jsou metalické (kovové) nitě, reflexní nitě, 3D vrstvená výšivka apod.

Technická omezení výšivky

Výšivka má také určitá omezení.  Není vhodná pro plnobarevné motivy, barvy musí být vždy separované.  Stejně tak rozměrové malé výšivky na bavlnu nelze doporučit.  Nelze vyšívat kusové motivy a menší objemy kusů.

Využití výšivky

Textilie, kůže, papír.  Plyšové reklamní hračky, reklamní oblečení, reklamní čepice, sportovní a cestovní tašky, ručníky, ponožky.  Výšivka je navíc jediná metoda, která umožnuje umístění motivu na fleecových materiálech.


TEXTILNÍ REKLAMA

Vetkávání

Technika vetkávání

Barevné vetkávání je technika, díky které se reklamní motivy stávají přímo součástí samotného textilního materiálu.  Tato technologie zvýrazňuje zpracování motivu v celé ploše textilu, kde na rubové straně najdeme zrcadlově převrácenou kopii motivu vetkaného v lícní straně.  Nejčastěji se setkáváme s dvoubarevným vetkáváním, to znamená, že se střídají pouze dva barevné odstíny. 

Výhody a omezení

Při výběru vetkávání musíme počítat s vyšším nákladem a delší dodací dobou.  Odměnou je potom jedinečný produkt.

Tkané etikety

Tkané etikety se vyrábějí na automatických strojích dle zadaného programu.

Použití

Froté ručníky a osušky je možné vytkávat v celé ploše.  Tkaná etiketa jako nenápadný branding se využívá všude tam, kde není možné nebo vhodné požít jinou tiskovou metodu.  Najdeme ji prakticky na celé škále rekamních textilních výrobků, jako jsou vytkávané šňůrky na krk reklamní ručníky, trička a reklamní oblečení.

Dále najde využítí u textilní galanterie, cestovních a sportovních tašek, peněženek, plátěných tašek a pod.  Stejně tak značkové výrobky se často odlišují právě kvalitní etiketou.

Vetkávání a tkaní na reklamní textil

Tiskové techniky

Ofsetový tisk na plechovku

POTISK PAPÍRU-PLECHU

Ofsetový tisk

Technika ofsetového tisku

Ofsetový tisk je nejpoužívanější tisková technika na světě, kterou je tištěna naprostá většina papírových tiskovin.  Technicky jde o tisk nepřímý, protože z tiskové formy se nejprve tiskne na pryží potažený válec a z něho teprve na papírový nebo plechový arch. Barva se tedy přenáší dvakrát a předloha na tiskové formě není stranově převrácená.

Výhody ofsetového tisku

Ofset je kvalitní tisk a to i velmi jemných detailů a je levný pro náklady od stovek až tisíc kusů.  Běžně se tiskne pomocí skládání rastru 4 základních barev CMYK, ale umožňuje i tisk přímých barev.  Při tisku velkých barevných ploch ofsetem dává větší kvalitu tisku než digitální tisk.  Ofset umožňuje přidání dalších tiskových efektů, jako je plošný nebo lokální UV lak v podobě lesklé nebo matné.

Na druhou stranu je ofsetový tisk pro malé náklady drahý, neumožňuje tisk variabilních dat
a příprava tisku vyžaduje určitý čas.

Použití pro reklamní předměty

Primárně se ofsetový tisk používá pro tisk na papír. Ten se případně dále kašíruje a vyrábí se kartonové tubusy.  Speciálně potom pro tisk přímo na plechové archy při výrobě prémiových obalů, jako jsou plechové dózy

POTISK OBALŮ

Flexotisk

Technika flexotisku

Flexotisk je technika přímého tisku zhora, při níž se používá pružný (flexibilní) štoček - fotopolymerová tisková forma a speciální tiskové barvy ( jde o nízkoviskózní rychle schnoucí barvy ).  Štoček přilepený na tiskový válec se otáčí, přidá se barva a v tlaku je zhotoven otisk na příslušný materiál.

Výhody a omezení flexotisku

Je to fotorealistický tisk. Umožňuje tisk rolí materiálu bez přerušení, jde o levný tisk.  Vhodný je zejména pro větší série v počtu tisíců kusů. Jednorázový náklad na výrobu štočků se pak lépe rozpočítá do celkové ceny. 

Použití flexotisku

Flexotiskem se tiskne na plastové fólie nebo na papír. Vyrábějí se tak tedy plastové tašky, biologicky rozložitelné plastové tašky, papírové tašky, produktové sáčky doypack nebo průhledné prémiové krabičky.

Flexotisk
Rotační sítotisk na reklamní předměty

POTISK KULATÝCH TVARŮ

Rotační sítotisk

Technika rotačního sítotisku

Podobně jako u plochého sítotisku jde přímé nanesení barvy na materiál, ovšem zde pomocí rotačního síta.   Forma není plochá jako u jiných variant sítotisku, ale je stočena do válce, který se odvaluje po substrátu. Tisková barva, popřípadě lak či jiné médium, se pak protlačuje z vnitřku tohoto válce na povrch a skrze síto na potiskovaný výrobek. 

Výhody rotačního sítotisku

Narozdíl třeba od flexotisku nabízí rotační sítotisk možnost přenesení větší vrstvy tiskové barvy případně barvy s různými efekty.  S válcovou tiskovou formou sítotisku je také možné dosahovat velmi vysokých rychlostí, což s klasickým plochým sítotiskem není možné.

Použití rotačního sítotisku

Hrnky z keramiky, porcelánu, plastové lahve, nebo třeba propisovací tužky, pera a další předměty válcovitého tvaru. V případě tisku plnobarevného motivu doporučujeme použít digitální rotační tisk.


NA NEROVNÝ POVRCH

Tampónový tisk

Technika tampónového tisku

Tamponový tisk se provádí pomocí nepřímého hlubotiskového procesu, kdy se motiv převádí z tiskové desky (klišé) přes silikonový nosič, tzv. tampon, na potiskovanou plochu.   Díky tvarové přizpůsobivosti tamponu je možné přenést obrázek z roviny na povrch prakticky jakéhokoliv tvaru (tj. plochý, válcový, kulový, textura, konkávní povrch, vypouklý povrch, složité úhly).

Výhody 

Tampónový tisk je vhodný zvláště u větších objemů a různých motivů se stejným odstínem barvy. Naopak se nehodí pro menší náklady a větší škálu barev.

Použití

Používá se pro pera, zapalovače, přívěsky a  klíčenky, odznaky, golfové míče, flash disky, a další rozdávací předměty.

Tampónový tisk na reklamní předměty
Tampónový tisk na reklamní předměty

POTISK VÍCE MATERIÁLŮ

Digitální tisk

Technika digitálního tisku

Digitálním tiskem obecně nazýváme tiskový způsob, který umožňuje bez dalšího mezikroku  přenést obraz z počítače nebo z paměťového média přímo na potiskovaný předmět.  Tištěná grafika je tedy přenášena přímo do tiskového stroje již od jednoho kusu. Mimořádně brilantně může být vytištěno prolnutí barev a fotografií.

Variantou je digitální přímý injektový tisk na textilie, který nepoužívá šablony. Barva v tiskovém stroji prochází tryskami přímo na textilní povrch. 

Rotační digitální tisk

Poslední novinkou je možnost digitálního potisku válcovitých předmětů po celém jejich plášti.  Digitální rotační UV tisk 360º  umožňuje plnobarevný přímý potisk na předměty s kulatou podstavou.

Výhody 

Fotorealistický tisk. Individualizace tisku. Vhodné i pro malé série od jednoho kusu. Vhodné také pro potisk bavlněného textilu, kde nelze použít sublimační tisk.

Použití digitálního tisku

Titan, polyuretan, polykarbonát, sklo, hliník, nerez, textil, froté, plast, kov, papír, bavlna.  Digitálním tisknem tiskneme například na powerbanky, ručníky. deky, čepice, ponožky, lahve, tužky, apod.

Digitální tisk na reklamní předměty
Digitalni-tisk-rotacni
Digitální tisk na textil

Tvarování materiálu

LASEROVÉ GRAVÍROVÁNÍ

Gravírování 

Technika gravírování laserem

Gravírování si lze představit jako technologii, která nahrazuje ruční rytí, takže vytváří nápis, logo, či jiný motiv odebráním vrchního materiálu předmětu.  Výsledkem použití laserové technologie je přesný a trvalý popis, který lze odstranit pouze hrubou silou. Barervnost gravírovaného nápisu odpovídá barvě materiálu, který existuje pod lakem nebo vrchní barvou předmětu. U kovových předmětů je to obvykle stříbrná barva kovu.

Výhody gravírování

Laserové gravírování vyniká trvalostí výsledku, přesností, rychlostí a flexibilitou. Neexistují skoro žádná omezení v gravírované grafice.

Použití laserování

Laserové gravírování najde využití při označování předmětů ze dřeva, skla, plastů, gumy, kůže, umělé kůže, koženky, kovu a ručníků z mikrovlákna.

Laserové gravírování na reklamní předměty

Horká ražba na reklamní předměty

OZNAČOVÁNÍ TLAKEM

Horká ražba

Technika horké ražby

Ražba je způsob tisku, kdy je do povrchu materiálu vytvořen 3D reliéf ražením. Tedy technologie formování materiálu úderem nebo tlakem prováděná pomocí raznic nebo razidel. Horká ražba je prováděna při vysoké teplotě, kdy je raznice předehřáta. Pro variantu (a) ražby do materiálu přes fólii je výsledným efektem motiv v barvě použité fólie, nejčastěji zlatá, stříbrná, nebo další metalické barvy.  Pokud se razí (b) bez fólie a potom se otisk v materiálu nazývá slepotisk.

Výhody horké ražby

Vyražený motiv je nezničitelný a 3D efekt dodá produktu na vyjímečnosti.  Nevýhodou je nutná příprava raznice.

Použití horké ražby

Využití pro materiály jako je kůže, koženka, ale i například mikrovlákno, pro rychloschnoucí ručníky.


POTISK TEXTILU

Vypalovaný obtisk

Technika vypalovacího obtisku

Motiv obtisku se natiskne sítotiskem nebo digitálním tiskem na přenosový papír. Ten se ponoří do vody, natištěný motiv se stáhne z přenosového papíru a umístí na potiskovaný předmět. Nakonec se předmět vypálí ve vypalovací peci. Během tohoto procesu se barva vpeče do povrchu glazury předmětu.

Výhody vypalovnání

Výpalem na keramiku lze potisknout hrnek po celém obvodu. Je možné také tisknout na atypické tvary, které nelze potisknout rotačním sítotiskem. Je tedy možné tisknout i plnobarevné motivy, 

Použití vypalovaného obtisku

Porcelán, keramika, sklo.  

Vypalovaný obtisk na reklamní předměty

BRANDING NA SKLO

Pískování

Technika pískování

Pískování je technologický postup opracování povrchu nejrůznějších, obvykle tvrdých, materiálů proudem natlakovaných tvrdých částic, jako je ocelový granulát nebo křemičitý písek.  Pomocí tryskaní jemného písku přes šablonu je vytvořen požadovaný motiv na povrchu pískovaných reklamních předmětů.

Vlastností techniky pískování

Velmi efektní a trvanlivá dekorační technika povrchové úpravy.  Na druhou stranu patří mezi dražší techniky brandingu.

Použití pískování

Využítí pro materiály porcelán, keramiku a sklo. Nádech luxusu po reklamním označení pískovaným logem získají například lahve vína, sklenice, dárkové sklo, hrnky, půllitry apod.

Pískování na reklamní předměty

Dooming logoprint na reklamní předměty

DOOMING

Logoprint

Technika logoprintu

Logoprint neboli také dooming spočívá v aplikaci čiré epoxidové pryskyřice na předem vytisknutý motiv, která je následně vytvrzena.  Průhledná vrstva pryskyřice tak vytváří hloubku a ochranu s prostorovým 3D efektem, vypadá jako vypouklý povrch nad motivem. Konečný výsledek je lesklý, velice stálý a odolný proti vnějším vlivům - ať už vyblednutí, nebo poničení. 

Výhody logoprintu

Zalité prostorové 3D logo může mít různé tvary a jako permanentní samolepka se může nalepit na jakýkoli rovný povrch předmětu.

Použití logoprintu

USB flash disky, klíčenky, pera, samolepky.